maandag 17 september 2007

dag 10 - 14

Dag 10

De bedoeling was om in Sicuani de geweven Inca brug te gaan bezoeken. Dus eerst een busreis van enkele uren, om dan vast te stellen dat het eigenlijk nog eens 4u enkel was om die Inca brug te bezoekn. Onmogeljk dus!
Wel hebben we in Sicuani voor het eerst het echte Peruviaanse leven gezien, aangezien dit totaal geen toeristische plaats is. Ook een nieuwe vorm van Pisco ontdekt, deze keer met anijs.
Ondertussen begin ik ook de gevolgen te ondervinden van de nachtelijke trekking in de colca canyon. Een verkoudheid is op komst.
Conclusie: Dag 10 was een dag van reizen en niets doen.

Dag 11

Aangezien het bezoeken van de brug veel te veel tijd in beslag zou nemen, hebben we besloten om enkel de in de buurt gelegen inca ruines te gaan bezoeken. Maw de eerste hoop stenen van de inca´s. Wel prachtig om zien. De site bestaat uit een tempel, met bijhorende woningen en 180 silo´s voor de opslag van voedsel. Veel staat er natuurlijk niet meer recht, maar het is wel indrukwekkend om te zien hoe men het in de tijd heeft gedaan.
Erna zijn we terug naar Sicuani gegaan om ietske te eten en erna de bus richting cusco te nemen (nog eens 3 uur). Voor de eerste keer geboeft op de lokale markt. Je zit er eigenlijk midden in de keuken van moeder de vrouw en krijgt wat de pot schaft. Kostprijs is steeds tussen de 2 a 3 sol, of zo´n 20 ot 30 belgische frankskes. Daarvoor krijg je dus een volledig bord vol met lekker eten en ik heb er nog steeds geen gevolgen van ondervonden.
Na het eten dus de busreis naar Cusco, het toeristisch centrum van Peru. ´s avonds hebben we daar een serieus stapke in de wereld gezet n de discotheek (up town). Ht aantal pisco´s en rum cola´s vloeide rijkelijk en de dag erna was dan ook iets lastiger.
Ondertussen blijft de verkoudheid maar duren. Hopelijk komt dit nog goed voor de volgende trekking :-(

Dag 12
De eerste dag van het bezoeken van Cusco. Voor 35 sol kan je hier een ticket krijgen voor alle musea. Dit is wel studententarief, wat je kan verkrijgen mbv je SIS kaart (Social International Student). Anders betaal je het dubbele. Na het bezoeken van een 4tal musea tot de conclusie gekomen dat deze niet echt de moeite zijn. Dan maar begonnen met de lokale marktjes af te schuimen op zoek naar iets om op mijn hoofd te zetten en een muts. Deze ook gevonden tegen de gebruikelijke spotprijzen.
Om 18u moesten we in het lokale kantoor zijn voor de officiale uitnodiging van het feest op dag 13. We mochten immers naar de 15de verjaardag van de dochter van Vicky die de trekking naar Machu Pichu organiseert. Vanaf de 15de verjaardag wordt het meisje blijkbaar senorita en dat is hier vrij belangrijk.
´s avonds ben ik na het eten direct gaan slapen. De verkoudheid is immers zo erg dat ik zelfs geen pisco meer durf drinken. Maar we gaan door zoals altijd :-)

Dag 13
Dag 2 van het bezoeken van cusco. Eerst moesten we om 9 uur terug aan het kantoor van vicky zijn voor het oefenen van de dans voor avondfeest. Maar blijkbaar was de zaal nog niet open, dus de ceremoniele openingsdans ging a límproviste zijn. Jawel elke belgische man moet meedansen in de openingsdans met een lokale peruviaanse die ook op het feest is.
Na wachten en discussieren hebben we 4 ruines van de inca´s bzocht waarvan de 4de echt wel de moeite is, met name ´sexy women´. Je schrijft het eigenlijk zo niet, maar je spreekt het wel zo uit. Prachtig om zien hoe men in die tijd zulke bouwwerken kon verwezenlijken. Na het bezoeken van de ruines was het al rap 4 uur in de namiddag en dus tijd voor siesta zodat we uitgerust waren voor het avondfeest. We moesten om 8u aan het kantoor van Vicky zijn waar een bus ons naar de zaal zou brengen. Rekening gehouden met het feit dfat het in Peru dit jaar het jaar van de punctualiteit is, kwam de bus er toch door rond half negen (het kan ook nog iets later geweest zijn).
Blijkbaar verlopen Peruviaanse feesten iets anders dan europeaanse. Toegekomen op het feest bleek er nog niet veel volk te zijn, zeg maar zo goed als niemand. We waren dus al te laat maar nog steeds de eerste. Blijkt ook nog dat er voor middernacht niets wordt gedronken of gegeten. Dit kunnen wij dus niet laten gebeuren, en na een 20 tal minuten zijn we naar de lokale nachtwinkel gegaan achter chips een rum.
Tegen 23 begon de officiele ceremonie. Je kan het vergelijken met een suite van 20 koppels. Alleen is het meisje telkens een peruviaanse en de man (toch in dit geval) een belg, die soms al iets te veel heeft gedronken. Vraag me dus niet met wie ik die trap ben afgegaan, want zij sprak geen engels en ik geen spaans. De uiteindelijke openingsdans bleek een wals te zijn.
Maar ja, we hebben nog steeds honger en dorst. Dus dan maar nar het lokale pollo (kip) restaurant en nog een beetje drinken gaan kopen in de lokale nachtwinkel. Na te zijn gaan eten was het al snel na 1 uur, en blijkbaar is men dan toch begonnen met eten en drinken op het feest. Maar dan heb ik er de brui aan gegeven. De combinatie van Perdolan en alkohol is bijkbaar niet zo goed. Tegen iets voor 2 zat ik in mijn bed.
Een feest in peru is dus blijkbaar iets zeer speciaal. Veel chaos, veel dansen, en pas op het einde eten en drinken.

Dag 14

Vrije dag voor iedereen. Maw geslapen tot de middag en erna gaan eten op de lokale markt in cusco voor 3 sol (30 belgische frankskes).
Na het eten gewoon rondgehangen in cusco en bekomen van het feesten van de dag ervoor. Eigenlijk het vooral rustig aan gedaan want morgen vertrekken we op trekking naar Machu Pichu (Salkantay). Ondertussen ook de gids gezien die terug zegt dat het zeker niet stijl en lastig is, maar eigenlijk weten we al dat het zeer lastig zal zijn, vooral de eerste 2 dagen. Terug meer dan 1000 meter stijgen op 1 dag, maar nu veel hoger (tot rond de 4500 meter). Laat ons dus hopen dat de verkoudheid ons geen parten zal spelen.
De trekking duurt in totaal 5 dagen. Ik zal dus nog eens 5 dagen zonder gsm en internet zitten, tenzij we onderweg dorpjes tegenkomen. Tot na Machu Pichu, mijn 3de wereldwonder!

etienne zei

Joris,

Terug thuis van Parijs. En alles is goed verlopen. Alle berichten gelezen tot dag 10-14. Nog veel amusement en een betere gezondheid.

Unknown zei

In de suite met een Peruviaanse????
Gelieve er wel mee rekening te houden dat ik dus wel uw officiële suitepartner ben! Seffes word ik nog jaloers! Anyhow, groetjes vanuit Barcelona.